Skip to main content

Wawasan 2020 Hanya Mimpi Mahathir


Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad baru-baru ini membuka sendiri kapsul masa Wawasan 2020 yang ditanam pada 28 tahun lalu.

Wawasan 2020 yang diperkenalkan pada 1991 merupakan satu kerangka besar bertujuan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju berpendapatan tinggi, bersatu padu dan berdaya saing menjelang 1 Januari 2020.

Namun apabila tibanya tarikh berkenaan, Malaysia masih terperangkap dalam situasi pendapatan pertengahan, jurang sosiekonomi yang melebar dan daya saing serantau merosot.

Mengapa visi yang dicanang selama hampir tiga dekad itu gagal?

Dari sudut politik, kegagalan berkenaan berpunca daripada pelbagai faktor.
Antara faktor paling kuat adalah gaya pemerintahan Mahathir yang memfokuskan kepada kuasa eksekutif atau dalam istilah lainnya adalah 'Mahathirisme'.

Tindakan beliau telah menyuburkan budaya 'strong man politics' atau hanya seorang sahaja yang layak 'bersuara' tentang pemerintahan negara.

Apabila Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat dan ketujuh, beliau dilihat mengukuhkan pengaruh Perdana Menteri dalam badan perundangan serta kehakiman.

Meskipun langkah tersebut mempercepatkan keputusan berkaitan perkara seperti projek mega namun melemahkan semak dan imbang pemerintahan negara.

Sebagai contoh, berlakunya 'policy volatility'. Dasar berubah ikut selera politik Mahathir.

Pelbagai dasar yang dilaksanakan seperti Dasar Pandang ke Timur atau ‘Industrial Master Plan’ dilaksanakan tanpa rangka kerja yang kukuh serta stabil.

Justeru, pelabur asing melihat Malaysia kurang konsisten dari segi dasar berbanding negara jiran serantau seperti Singapura.

Apabila kuasa bertumpu pada satu individu, kelangsungan visi bergantung pada beliau.

Apabila Mahathir berundur pada 2003, penggantinya terpaksa 'reset' banyak inisiatif, sekali gus menghambat momentum Wawasan 2020.

SUMBER: https://www.malaysiakini.com/news/422267


Wawasan 2020 memerlukan lonjakan produktiviti industri berteknologi tinggi bagi mencapai status negara maju.

Namun, amalan kapitalisme menyebabkan beberapa konglomerat berkaitan politik sebagai juara nasional.

Situasi tersebut telah mewujudkan oligopoli, mengekang persaingan dan memperlahankan pertumbuhan inovasi.

Langkah kapitalisme seperti tender tertutup dan hutang korporat diserap oleh badan bukan kerajaan (GLC) dan kerajaan apabila berlakunya krisis memberi impak buruk kepada negara.

Setiap kali dana awam digunakan untuk menyelamatkan entiti kroni, sumber yang patut disalurkan bagi tujuan pembangunan serta penyelidikan, TVET dan jaringan keselamatan sosial disekat.

Walhal, ketiga-tiga elemen tersebut merupakan tunjang utama negara maju yang digariskan sendiri dalam Wawasan 2020.

SUMBER: https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/05/420694/kronisme-ciptaan-dr-mahathir-lebih-teruk


Meskipun Mahathir memperkenalkan inisiatif domestik seperti pengenalan jenama Proton untuk memacu industri pembuatan serta STEM, namun struktur upah negara masih rendah.

Gaji median negara hanyalah RM2,442 pada 2019, jauh di bawah garis ekonomi berpendapatan tinggi ditetapkan oleh Bank Dunia iaitu sekitar RM6,000.

Selain itu, industri elektronik Malaysia masih berfungsi sebagai hab pemasangan berasaskan tenaga kerja murah, sedangkan Wawasan 2020 mengimpikan R&D serta reka bentuk cip tempatan.

Perkara ini berpunca daripada pelaburan terhad dalam TVET dan universiti penyelidikan kerana dana kerajaan banyak disalurkan ke projek-projek mega seperti Menara Kuala Lumpur, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Litar Sepang.

Dalam pada itu, walaupun Wawasan 2020 menekankan aspek 'perkongsian kemakmuran' atau 'shared prosperity', namun jurang antara setiap negeri masih jauh.

Sebagai contoh, KDNK per kapita Kuala Lumpur adalah sekitar RM120,000 pada 2020 manakala Kelantan hanya sekitar RM15,000.

Tanpa agenda federalisme baharu atau reformasi fiskal, pembangunan hanya tertumpu di Lembah Klang.

SUMBER: https://malaysiagazette.com/2021/06/29/kdnk-2020-kedua-terendah-selepas-krisis-kewangan-asia/


Tuntasnya, pada 2020, Malaysia bukan negara maju sebagaimana diimpikan.

Wawasan 2020 gagal bukan semata-mata kerana impak pasaran global, namun disebabkan politik Mahathir sendiri.

Wawasan 2020 akhirnya menjadi memorandum kegagalan politik kepimpinan Mahathir.

Kegagalan itu turut menjadi satu peringatan bahawa visi ekonomi paling hebat sekalipun tidak akan tercapai selagi kuasa politik disalah guna dan pembangunan tidak berfokus kepada rakyat sepenuhnya.

Comments

Popular posts from this blog

Syed Saddiq Perlu Letak Jawatan Demi Muar

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini ditegur kerana rapat dengan seorang selebriti wanita negara ini. Teguran itu dilontarkan oleh ahli Parlimen Bukit Bendera, Syerleena Abdul Rashid. Menurut Syerleena, bekas Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) itu tidak sepatutnya melupakan tanggungjawab utamanya sebagai wakil rakyat. Syerleena turut menggesa agar Syed Saddiq menyerahkan jawatan sebagai wakil rakyat kepada individu lain sekiranya tidak mampu menggalas tanggungjawab tersebut. Beliau turut menasihatkan Syed Saddiq agar menggunakan pengaruh dan platform yang dimilikinya untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukan meraih populariti semata-mata. SUMBER: https://thesun.my/style-life/going-viral/bukit-bendera-mp-tells-syed-saddiq-to-focus-on-politics-not-celebrity-life-netizens-weigh-in-PF13618135 Gesaan Syerleena itu ada asasnya kerana wakil rakyat dipilih untuk membantu rakyat di sesebuah kawasan Parlimen. Syed Saddiq menjadi wakil rakyat di Muar untuk...

Pulau Batu Puteh Revisited in 2024

The 2024 Royal Commission of Inquiry (RCI) report on Batu Puteh has blown the lid off the ineptitude, neglect, and possible deliberate political machinations that led to Malaysia losing Batu Puteh to Singapore in 2008. The RCI has painted a damning picture of Dr Mahathir Mohamad’s leadership during both his first tenure and his second stint as Prime Minister, highlighting not just a failure to act but an active sabotage of Malaysia's territorial integrity. The commission’s findings strongly suggest that Mahathir’s administration mishandled the legal defense of Batu Puteh to such an extent that it can only be seen as a catastrophic misstep—one that may have been caused by incompetence, poor legal advice, or even deliberate negligence. The 2008 ruling by the International Court of Justice (ICJ), which awarded Batu Puteh to Singapore, remains a national sore that Mahathir, despite his protests, cannot escape. The RCI goes further, accusing Mahathir’s government of missing key opportun...

Kes Syed Saddiq Sebagai Contoh Pengajaran

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini mendakwa hukuman tujuh tahun penjara dan dua sebatan dikenakan terhadapnya adalah melampau. Syed Saddiq mendakwa Hakim bicara, Datuk Azhar Abdul Hamid terkhilaf dari segi undang-undang apabila mensabitkannya atas empat kes subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang berkaitan dana Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada). Beliau mendakwa hukuman terbabit tidak mengikut prinsip-prinsip hukuman yang boleh diterima. Melihat kepada pelbagai alasan yang diberikan oleh Syed Saddiq, seolah-olah beliau mempertikaikan 'kerja' badan undang-undang dalam mensabitkan kesalahan kepada pesalah. SUMBER: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/syed-saddiq-dipenjara-7-tahun-sebatan-denda-rm10-juta-445336 Dakwaan bahawa hukuman terhadapnya adalah 'melampau' bukan sahaja memperlihatkan kelemahan Syed Saddiq dalam menerima tanggungjawab, tetapi juga menimbulkan keraguan terhadap komitmennya kepada prinsip keadilan...