Skip to main content

Syed Saddiq Putar Belit Fakta Sebenar


Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengkritik kerajaan kerana mengenakan pengharaman terhadap platform media sosial yang melanggar arahan Suruhanjaya Komunikasi Malaysia (SKMM).

Dakwa Syed Saddiq, keputusan kerajaan itu dilihat sebagai satu cubaan untuk memperluaskan pemerintahan terhadap rakyat.

Namun dakwaan tersebut menerima kecaman daripada rakyat yang mengatakan Syed Saddiq telah memutarbelitkan fakta sebenar.

Kerajaan menerusi kenyataan media sebelum itu mengatakan satu kerangka kawal selia baharu akan diperkenalkan pada 1 Ogos dan mula dikuatkuasakan pada 1 Januari 2025.

Jelas kerajaan, perkhidmatan media sosial dan perkhidmatan pesanan Internet perlu mematuhi undang-undang Malaysia demi memerangi peningkatan kes jenayah siber termasuk penipuan dalam talian, buli siber dan jenayah seksual terhadap kanak-kanak.

Kenyataan itu tidak menyebut tentang bahan-bahan berunsur kritikan terhadap kerajaan bakal diharamkan seperti didakwa oleh Syed Saddiq.
Langkah berkenaan merupakan satu tindakan proaktif daripada kerajaan berikutan insiden kes kematian membabitkan seorang pempengaruh TikTok susulan berdepan jenayah buli siber.

Tindakan tersebut adalah baik dan sewajarnya Syed Saddiq perlu menyokong usaha terbabit agar kes sedemikian tidak berulang lagi.

Syed Saddiq sebaliknya perlu mengkritik bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang pernah melakukan tindakan secara keras terhadap pengamal media.

Ops Lalang pada tahun 1987 adalah salah satu tindakan keras yang paling kontroversi dalam sejarah politik Malaysia.

Di bawah pemerintahan Mahathir, operasi ini menyaksikan penahanan lebih daripada 100 orang, termasuk ahli politik pembangkang, aktivis dan intelektual, tanpa perbicaraan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Pada masa yang sama, beberapa surat khabar dan penerbitan juga digantung lesennya, termasuk The Star, Sin Chew Jit Poh, dan Watan.

Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) yang diperkenalkan pada tahun 1984 oleh Mahathir juga memberikan kuasa yang besar kepada kerajaan untuk mengawal penerbitan media di Malaysia.

Di bawah akta ini, penerbit perlu memperbaharui lesen mereka setiap tahun dan Menteri Dalam Negeri mempunyai kuasa mutlak untuk menolak permohonan lesen atau menggantungnya tanpa perlu memberikan sebab.

Akta ini telah banyak dikritik kerana memberikan kuasa yang terlalu besar kepada kerajaan untuk mengawal media dan menindas kebebasan bersuara.
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, platform media sosial yang tidak berlesen telah berkembang pesat dan sering kali beroperasi tanpa pengawasan ketat.

Meskipun langkah kerajaan Malaysia dilihat kontroversi oleh sesetengah pihak, namun memberi banyak impak positif kepada rakyat dan negara.

Salah satu impak baik utama di sebalik keputusan kerajaan adalah untuk meningkatkan perlindungan kanak-kanak dalam talian.

Platform media sosial sering kali tidak mempunyai langkah keselamatan yang ketat dan dasar pengawasan yang diperlukan.

Kekurangan ini boleh menyebabkan kanak-kanak terdedah kepada eksploitasi, penipuan dan bentuk penyalahgunaan yang lain.

Menerusi penutupan platform-platform seperti ini, kerajaan boleh mengurangkan risiko kanak-kanak menonton kandungan atau berdepan individu yang berbahaya.

Platform berlesen biasanya lebih patuh kepada undang-undang perlindungan kanak-kanak dan mempunyai pasukan pengurusan yang berdedikasi untuk memantau serta menghapuskan kandungan tidak sesuai.
Buli siber serta gangguan dalam talian adalah isu yang meluas dan boleh mempunyai kesan psikologi serius terhadap mangsa.

Platform media sosial yang tidak berlesen, sering kali kekurangan sistem laporan aduan dan pengawasan yang kuat, sekali gus berpotensi menjadi tempat meluasnya aktiviti buli siber.

Mangsa buli siber di platform-platform ini mungkin sukar untuk mendapatkan bantuan atau keadilan kerana tiada mekanisme rasmi untuk menangani aduan mereka.

Penutupan platform tidak berlesen akan mendorong pengguna ke platform berlesen yang mempunyai dasar dan mekanisme yang ditetapkan untuk memerangi buli siber serta gangguan dalam talian.

Platform-platform berlesen kebiasaannya menawarkan ciri-ciri seperti pengawasan kandungan, mekanisme pelaporan aduan dan inisiatif pendidikan pengguna yang boleh membantu mengurangkan gangguan dalam talian.

Menerusi galakan penggunaan media sosial dikawal selia, kerajaan boleh memupuk komuniti dalam talian yang lebih hormat-menghormati dan menjaga tingkah laku.
Platform media sosial yang tidak berlesen boleh menimbulkan ancaman yang besar terhadap keselamatan negara.

Platform-platform ini mudah dieksploitasi oleh penjenayah untuk menyebarkan ideologi ekstremis, merancang aktiviti haram atau melancarkan serangan siber.

Tanpa pengawasan yang mencukupi, sukar untuk kerajaan memantau dan menangani ancaman tersebut dengan berkesan.

Penutupan platform tidak berlesen akan meningkatkan keselamatan negara dengan mengurangkan saluran untuk aktiviti sedemikian.

Platform berlesen yang beroperasi di bawah pengawasan pengawalseliaan, cenderung untuk bekerjasama dengan agensi penguatkuasaan undang-undang dan menyediakan data yang diperlukan bagi mencegah serta menyiasat aktiviti jenayah.

Langkah berkenaan membantu mengekalkan keselamatan awam dan negara.
Tuntasnya, Syed Saddiq cuba menunjukkan keberaniannya dalam mempertahankan prinsip kebebasan bersuara.

Namun beliau perlu mengakui bahawa tindakan Mahathir pada masa lalu adalah jauh lebih keras dan menindas rakyat.

Keputusan kerajaan Malaysia untuk menutup platform media sosial tidak berlesen adalah langkah proaktif dan perlu untuk mewujudkan persekitaran dalam talian yang lebih selamat serta terjamin.

Memberi fokus kepada perlindungan kanak-kanak, mengurangkan buli siber dan meningkatkan keselamatan negara, langkah tersebut akan menjanjikan manfaat yang besar kepada masyarakat serta negara secara keseluruhannya.

Meskipun langkah terbabit mungkin berdepan cabaran, manfaat jangka panjang daripada landskap media sosial yang dikawal selia jauh melebihi potensi impak buruk.

Comments

Popular posts from this blog

Mahathir: Antara Pragmatisme dan Prinsip

Tun Dr. Mahathir Mohamad merupakan individu tunggal yang menjadi Perdana Menteri negara ini sebanyak dua kali. Sepanjang kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri, Malaysia telah menyaksikan banyak perubahan dalam soal hubungan diplomatik dengan negara lain. Namun Mahathir kerap kali menggunakan kaedah yang berlainan daripada diplomasi konvensional sehingga mengundang kritikan terhadap diri beliau. Pemerhati politik mendakwa pendekatan diplomasi Mahathir lebih ke arah politik berbanding memperjuangkan prinsip. Dalam aspek dasar luar negara, prinsip dan nilai harus menjadi panduan. Negara perlu berdiri teguh kepada prinsip seperti keadilan, kedaulatan dan kebebasan. Mahathir bagaimanapun dalam beberapa keadaan, lebih cenderung ke arah pragmatisme berbanding berdiri teguh kepada prinsip. Sebagai contoh, Mahathir kerap kali mengkritik cara negara-negara lain mengendalikan pelbagai isu. Antaranya, Mahathir pernah mengkritik dasar luar Amerika Syarikat (AS) dan sokongan Britain terhadap AS

Konflik Berkepentingan 'Hantui' Mahathir

Baru-baru ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan tidak akan menghadiri siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kes Pulau Batu Puteh selepas mendakwa berlaku konflik berkepentingan berhubung pelantikan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Md Raus Sharif. Peguam kepada Mahathir iaitu Muhammad Rafique Rashid Ali mendakwa pelantikan Tun Md Raus akan mencemarkan keseluruhan prosiding RCI. Maka, Muhammad Rafique mewakili anak guamnya mahu kerajaan menggantikan Tun Md Raus sebagai Pengerusi RCI bagi memastikan keadilan buat Mahathir. Pada 2017, Mahathir memfailkan satu semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mencabar keabsahan pelantikan Tun Md Raus sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan kerana Tun Md Raus Sharif telah mencapai usia 66 tahun dan enam bulan. Namun, Mahathir didakwa hanya memberi alasan dan sebaliknya mempunyai sejarah konflik berkepentingan sebelum ini ketika menjadi Perdana Menteri. Rujukan: https://www.sinarharian.com.my/arti

Politicians, It's Time To Be More Responsible On Race And Religion

March proved to be a tumultuous month for religious relations in Malaysia, as irresponsible parties attempted to rile up the Malay Muslim base in the holy month of Ramadan, ranging from the canteen for non-Muslims and, most recently, the Allah socks issue. Last week, images of the Miranosock socks bearing the word Allah sold at convenience store chain KK Mart's Bandar Sunway outlet went viral on social media. Following the revelation, KK Mart apologised to its customers and the Muslim community, in particular, for the oversight and stopped selling the product. The sock's supplier, Xin Jian Chang Sdn Bhd, had also apologised and said the products were part of a bulk of stocks purchased by mistake from its China-based supplier. Regardless of intent, this is a severe matter for Muslims, as the word "Allah" is revered in every sense of the word. Its careless printing of socks can be seen as an insult and has the potential to be used in an even more irresponsible manner. D