Skip to main content

Kerajaan Pintu Belakang Bukan Penyelesaian


Baru-baru ini, timbul dakwaan bahawa ahli-ahli politik pembangkang merencana cubaan untuk merampas kuasa kerajaan menerusi 'Langkah Dubai'.

'Langkah Dubai' ini didakwa berjaya oleh para penyokong parti pembangkang dan ada beberapa ahli politiknya turut 'mengesahkan' perkara berkenaan.

Timbul dakwaan bahawa bekas Perdana Menteri keempat dan ketujuh, Tun Dr Mahathir Mohamad antara individu yang terlibat dalam cubaan rampasan kuasa tersebut.

Mahathir didakwa membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk memberi suapan kepada ahli-ahli politik agar menarik sokongan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Langkah Dubai mengingatkan kita kepada Langkah Sheraton yang berakhir dengan pembentukan kerajaan pintu belakang pada 2020.

Situasi ini membawa kita kepada persoalan yang lebih besar. Apakah impak kerapnya berlaku perubahan kerajaan kepada rakyat dan negara?

Sumber: http://www.financetwitter.com/2024/01/dubai-move-to-overthrow-pm-anwar-how-mahathir-daim-plan-to-splash-rm750-million-fails-after-money-went-missing.html#google_vignette


Perubahan yang kerap berlaku dalam kerajaan melalui langkah politik yang kurang telus mencerminkan krisis dalam demokrasi Malaysia.

Perkara tersebut mencetuskan persepsi negatif orang ramai terhadap sistem politik negara, menimbulkan ketidakpercayaan politik dalam kalangan rakyat.

Apabila wakil rakyat lebih menumpukan taktik untuk mengekalkan atau merampas kuasa, agenda pembangunan serta kepentingan rakyat sering diabaikan.

Menurut tinjauan yang dijalankan oleh Merdeka Centre antara 15 Julai dan 10 Ogos 2020, hanya sekitar 51% responden berasa yakin tentang hala tuju politik negara.

Sekitar 34% responden merasakan negara berada pada landasan yang salah, sebahagian besar disebabkan oleh ketidakstabilan politik dan masalah ekonomi.

Perlu diingatkan, dalam tempoh masa tersebut, kerajaan Malaysia diambil alih menerusi plot Langkah Sheraton.

Meskipun 34% merupakan jumlah yang rendah, namun jelas menunjukkan kerajaan 'pintu belakang' tidak mendapat sokongan serta keyakinan sepenuhnya daripada rakyat.

Sumber: https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/09/02/survey-shows-just-over-half-of-malaysians-think-country-is-heading-in-right/1899437


Dari perspektif sosial, ketidakstabilan politik mewujudkan ketidaktentuan dan kebimbangan dalam kalangan rakyat.

Keadaan ini boleh mengakibatkan perpecahan sosial yang lebih mendalam, terutamanya jika isu politik dipolarisasi berdasarkan etnik atau agama.

Ketidakstabilan politik yang berterusan akan melemahkan perpaduan antara masyarakat dan melemahkan keharmonian rakyat negara ini.

Sekiranya berlaku, negara akan mengalami kesukaran untuk membangunkan negara yang seimbang dan inklusif pada masa hadapan.

Kita tidak mahu peristiwa menyayat hati melibatkan Muhammad Adib bin Mohd Kassim pada November 2018 berulang kembali.

Peristiwa hitam berkenaan menggambarkan betapa pentingnya kestabilan politik dalam kerajaan bagi menjamin kesejahteraan dan keselamatan serta menyatupadukan rakyat.

Sumber: https://www.sinarharian.com.my/article/3566/berita/nasional/moorthy-terus-didesak-letak-jawatan


Malaysia telah mengalami beberapa perubahan kerajaan dalam tempoh yang singkat, mengakibatkan perubahan dalam dasar negara sejak beberapa tahun lalu.

Sebagai contoh, peralihan daripada kerajaan Pakatan Harapan (PH) kepada Perikatan Nasional (PN) pada 2020 membawa perubahan dalam pelaksanaan pelbagai dasar seperti pendidikan dan infrastruktur.

Ketidakstabilan kerajaan juga sering mencetuskan perubahan dalam peruntukan dana dan sumber negara.

Contohnya, pembatalan dan pelaksanaan semula projek infrastruktur besar seperti Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) menunjukkan impak perubahan dalam kepimpinan boleh membawa kepada penggunaan sumber yang tidak cekap.

Perkara ini secara tidak langsung menjejas potensi pertumbuhan ekonomi Malaysia, menghambat peluang pekerjaan dan berkemungkinan meningkatkan kadar pengangguran dalam kalangan rakyat.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/01/524191/kerajaan-batal-projek-ecrl

https://www.sinarharian.com.my/article/237325/berita/nasional/ecrl-penjimatan-dicapai-melalui-beberapa-siri-rundingan-semula


Tuntasnya, Langkah Dubai sekiranya berlaku, bukan sekadar satu lagi episod politik tetapi juga simbol krisis demokrasi yang lebih mendalam di Malaysia.

Untuk mengelakkan kesan negatif yang berulang, reformasi politik yang menyeluruh diperlukan.

Reformasi berkenaan melibatkan integriti, ketelusan dan kepentingan rakyat harus menjadi tumpuan.

Tanpa perubahan ini, negara berkemungkinan akan terus terperangkap dalam kitaran ketidakstabilan politik yang bukan sahaja mengganggu keharmonian sosial, malah turut membantutkan pertumbuhan dan pembangunan ekonomi negara.

Comments

Popular posts from this blog

Mahathir: Antara Pragmatisme dan Prinsip

Tun Dr. Mahathir Mohamad merupakan individu tunggal yang menjadi Perdana Menteri negara ini sebanyak dua kali. Sepanjang kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri, Malaysia telah menyaksikan banyak perubahan dalam soal hubungan diplomatik dengan negara lain. Namun Mahathir kerap kali menggunakan kaedah yang berlainan daripada diplomasi konvensional sehingga mengundang kritikan terhadap diri beliau. Pemerhati politik mendakwa pendekatan diplomasi Mahathir lebih ke arah politik berbanding memperjuangkan prinsip. Dalam aspek dasar luar negara, prinsip dan nilai harus menjadi panduan. Negara perlu berdiri teguh kepada prinsip seperti keadilan, kedaulatan dan kebebasan. Mahathir bagaimanapun dalam beberapa keadaan, lebih cenderung ke arah pragmatisme berbanding berdiri teguh kepada prinsip. Sebagai contoh, Mahathir kerap kali mengkritik cara negara-negara lain mengendalikan pelbagai isu. Antaranya, Mahathir pernah mengkritik dasar luar Amerika Syarikat (AS) dan sokongan Britain terhadap AS ...

Konflik Berkepentingan 'Hantui' Mahathir

Baru-baru ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan tidak akan menghadiri siasatan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kes Pulau Batu Puteh selepas mendakwa berlaku konflik berkepentingan berhubung pelantikan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Md Raus Sharif. Peguam kepada Mahathir iaitu Muhammad Rafique Rashid Ali mendakwa pelantikan Tun Md Raus akan mencemarkan keseluruhan prosiding RCI. Maka, Muhammad Rafique mewakili anak guamnya mahu kerajaan menggantikan Tun Md Raus sebagai Pengerusi RCI bagi memastikan keadilan buat Mahathir. Pada 2017, Mahathir memfailkan satu semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi mencabar keabsahan pelantikan Tun Md Raus sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan kerana Tun Md Raus Sharif telah mencapai usia 66 tahun dan enam bulan. Namun, Mahathir didakwa hanya memberi alasan dan sebaliknya mempunyai sejarah konflik berkepentingan sebelum ini ketika menjadi Perdana Menteri. Rujukan: https://www.sinarharian.com.my/arti...

Politicians, It's Time To Be More Responsible On Race And Religion

March proved to be a tumultuous month for religious relations in Malaysia, as irresponsible parties attempted to rile up the Malay Muslim base in the holy month of Ramadan, ranging from the canteen for non-Muslims and, most recently, the Allah socks issue. Last week, images of the Miranosock socks bearing the word Allah sold at convenience store chain KK Mart's Bandar Sunway outlet went viral on social media. Following the revelation, KK Mart apologised to its customers and the Muslim community, in particular, for the oversight and stopped selling the product. The sock's supplier, Xin Jian Chang Sdn Bhd, had also apologised and said the products were part of a bulk of stocks purchased by mistake from its China-based supplier. Regardless of intent, this is a severe matter for Muslims, as the word "Allah" is revered in every sense of the word. Its careless printing of socks can be seen as an insult and has the potential to be used in an even more irresponsible manner. D...