Skip to main content

Mahathir: Antara Pragmatisme dan Prinsip


Tun Dr. Mahathir Mohamad merupakan individu tunggal yang menjadi Perdana Menteri negara ini sebanyak dua kali.

Sepanjang kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri, Malaysia telah menyaksikan banyak perubahan dalam soal hubungan diplomatik dengan negara lain.

Namun Mahathir kerap kali menggunakan kaedah yang berlainan daripada diplomasi konvensional sehingga mengundang kritikan terhadap diri beliau.

Pemerhati politik mendakwa pendekatan diplomasi Mahathir lebih ke arah politik berbanding memperjuangkan prinsip.

Dalam aspek dasar luar negara, prinsip dan nilai harus menjadi panduan. Negara perlu berdiri teguh kepada prinsip seperti keadilan, kedaulatan dan kebebasan.

Mahathir bagaimanapun dalam beberapa keadaan, lebih cenderung ke arah pragmatisme berbanding berdiri teguh kepada prinsip.

Sebagai contoh, Mahathir kerap kali mengkritik cara negara-negara lain mengendalikan pelbagai isu.

Antaranya, Mahathir pernah mengkritik dasar luar Amerika Syarikat (AS) dan sokongan Britain terhadap AS berhubung isu orang kulit putih di Afrika Selatan.

Namun, kritikan Mahathir yang keras terhadap negara-negara berkenaan menyebabkan wujud spekulasi bahawa Malaysia merupakan negara yang sukar didekati serta berurusan khususnya dari aspek perdagangan dan diplomasi.

Malahan, Malaysia pernah 'diasingkan' daripada persidangan antarabangsa gara-gara Mahathir mengkritik Organisasi Perdagangan Dunia (WTO) dan Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

Selain itu, Malaysia pada satu ketika hampir kehilangan ramai pelabur Barat di negara ini susulan kritikan Mahathir terhadap campur tangan negara-negara Barat dalam hal ehwal negara-negara Asia.

Sumber: https://www.abc.net.au/news/2003-11-30/mahathir-proposes-corporate-tax-to-close-worlds/97942


Meskipun Mahathir dilihat seolah-olah lantang dalam memperjuangkan prinsip negara ini, namun beliau juga dilihat terpaksa mengorbankan amalan itu.

Sebagai contoh, meskipun Mahathir menentang keras dasar apartheid di Afrika Selatan, namun beliau masih menjalinkan hubungan dengan negara yang memiliki rekod hak asasi meragukan seperti Myanmar.

Malaysia di bawah Mahathir tidak menunjukkan sokongan atau tindakan yang konkrit dalam mengecam aktiviti penindasan hak asasi manusia Myanmar terhadap kaum Rohingya khususnya semata-mata mahu menjaga hubungan baik kedua-dua negara di dalam ASEAN.

Mahathir lebih mementingkan usahanya untuk mempromosikan blok perdagangan serantau seperti APEC dan ASEAN serta mengamalkan prinsip tidak mencampuri urusan dalaman negeri lain.

Tindakan itu merupakan satu bentuk kompromi dibuat oleh Mahathir sehingga mengorbankan prinsip asal yang dibawa oleh Malaysia.

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/439522


Satu lagi contoh yang boleh diambil berhubung kompromi prinsip Mahathir adalah hubungan perdagangan negara dengan China di bawah pemerintahannya.

Mahathir jarang menegur negara tersebut berkaitan isu-isu seperti hak asasi manusia atau tindakan agresif China di wilayah pertikaian Laut China Selatan.

Timbul persoalan tentang Mahathir sememangnya mengorbankan prinsip yang pernah diperjuangkan demi keuntungan ekonomi.

Bukan mengatakan bahawa menjalinkan hubungan baik dengan negara seperti China adalah satu kesalahan kerana Malaysia sebagai satu negara yang berkembang, peluang harus direbut.

Namun dasar luar negara yang dilaksanakan oleh Mahathir tidak selari dengan tindakannya.

Sumber: https://www.ft.com/content/0f80bc63-7e07-4396-a496-2c125c597014


Tuntasnya, sebagai sebuah negara, apakah kita ingin dikenali di mata dunia sebagai negara yang berdiri teguh kepada prinsip?

Atau negara yang mengorbankan prinsipnya demi kepentingan jangka masa pendek?

Selain itu, adakah kita sebagai rakyat mahu pemimpin yang lantang bersuara tapi lemah dari segi tindakannya? Atau kita hanya mahukan seseorang yang benar-benar memajukan kepentingan negara di peringkat antarabangsa?

Dalam era globalisasi, dasar luar negara semakin penting.

Malaysia dengan kedudukannya yang strategik dan memiliki potensi yang besar, harus memastikan bahawa negara ini tidak hanya dipacu oleh kepentingan jangka masa pendek tetapi juga berlandaskan prinsip yang kita pegang teguh.

Comments

Popular posts from this blog

Mahathir's Selective Memory Should Come With More Accountability

In the aftermath of the investigations against Tun Daim, former Prime Minister Dr. Mahathir Mohamad faces criticism and questions about his actions throughout his political career. In response to recent events, Mahathir has complained in the media, that he has been rewarded with “persecution” after both him and former finance minister Daim Zainuddin helped with Anwar’s re-election campaign during the Port Dickson by-election in 2018. When Anwar contested in a seven-way fight in Port Dickson in 2018, Daim, who at the time chaired the Council of Eminent Persons, joined the former’s campaign and urged locals to support Anwar. Asked if he thinks it’s a form of revenge or witch hunt conducted by the current government against him for the perception that Anwar was jailed and prosecuted under the nonagenarian’s first tenure as prime minister, Mahathir said he was unsure. “I don’t know whether this is revenge. “If I did something wrong, please investigate (me) but don’t use the government to t

Mahathir dan Bayang-Bayang Politik Wang

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mengatakan bersedia mengambil tanggungjawab berhubung politik wang yang didakwa berleluasa dalam parti UMNO semasa beliau menjadi presiden parti berkenaan pada tahun 1990-an. Namun, Mahathir menegaskan bahawa beliau tidak seharusnya dipersalahkan sepenuhnya, kerana belia mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga sepatutnya bertanggungjawab. Mahathir turut mendakwa bukan tanggungjawabnya untuk mengawal secara terperinci pihak berkuasa yang berkaitan bagi menangani isu rasuah yang semakin berakar dalam UMNO pada masa itu. Selain itu, Mahathir mengatakan UMNO kini bukan lagi parti sama yang dibentuk pada 1946 apabila tersasar daripada perjuangan bangsa, negara dan agama. Berdasarkan kenyataan Mahathir, timbul persoalan tentang sejauh mana beliau sebenarnya mengambil tanggungjawab terhadap isu yang berlaku dalam UMNO khususnya rasuah. Rujukan: https://www.malaymail.com/news/malaysia/2023/11/13/dr-mahathir-says-cant-