Skip to main content

Mahathir: Antara Pragmatisme dan Prinsip


Tun Dr. Mahathir Mohamad merupakan individu tunggal yang menjadi Perdana Menteri negara ini sebanyak dua kali.

Sepanjang kepimpinan beliau sebagai Perdana Menteri, Malaysia telah menyaksikan banyak perubahan dalam soal hubungan diplomatik dengan negara lain.

Namun Mahathir kerap kali menggunakan kaedah yang berlainan daripada diplomasi konvensional sehingga mengundang kritikan terhadap diri beliau.

Pemerhati politik mendakwa pendekatan diplomasi Mahathir lebih ke arah politik berbanding memperjuangkan prinsip.

Dalam aspek dasar luar negara, prinsip dan nilai harus menjadi panduan. Negara perlu berdiri teguh kepada prinsip seperti keadilan, kedaulatan dan kebebasan.

Mahathir bagaimanapun dalam beberapa keadaan, lebih cenderung ke arah pragmatisme berbanding berdiri teguh kepada prinsip.

Sebagai contoh, Mahathir kerap kali mengkritik cara negara-negara lain mengendalikan pelbagai isu.

Antaranya, Mahathir pernah mengkritik dasar luar Amerika Syarikat (AS) dan sokongan Britain terhadap AS berhubung isu orang kulit putih di Afrika Selatan.

Namun, kritikan Mahathir yang keras terhadap negara-negara berkenaan menyebabkan wujud spekulasi bahawa Malaysia merupakan negara yang sukar didekati serta berurusan khususnya dari aspek perdagangan dan diplomasi.

Malahan, Malaysia pernah 'diasingkan' daripada persidangan antarabangsa gara-gara Mahathir mengkritik Organisasi Perdagangan Dunia (WTO) dan Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC).

Selain itu, Malaysia pada satu ketika hampir kehilangan ramai pelabur Barat di negara ini susulan kritikan Mahathir terhadap campur tangan negara-negara Barat dalam hal ehwal negara-negara Asia.

Sumber: https://www.abc.net.au/news/2003-11-30/mahathir-proposes-corporate-tax-to-close-worlds/97942


Meskipun Mahathir dilihat seolah-olah lantang dalam memperjuangkan prinsip negara ini, namun beliau juga dilihat terpaksa mengorbankan amalan itu.

Sebagai contoh, meskipun Mahathir menentang keras dasar apartheid di Afrika Selatan, namun beliau masih menjalinkan hubungan dengan negara yang memiliki rekod hak asasi meragukan seperti Myanmar.

Malaysia di bawah Mahathir tidak menunjukkan sokongan atau tindakan yang konkrit dalam mengecam aktiviti penindasan hak asasi manusia Myanmar terhadap kaum Rohingya khususnya semata-mata mahu menjaga hubungan baik kedua-dua negara di dalam ASEAN.

Mahathir lebih mementingkan usahanya untuk mempromosikan blok perdagangan serantau seperti APEC dan ASEAN serta mengamalkan prinsip tidak mencampuri urusan dalaman negeri lain.

Tindakan itu merupakan satu bentuk kompromi dibuat oleh Mahathir sehingga mengorbankan prinsip asal yang dibawa oleh Malaysia.

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/439522


Satu lagi contoh yang boleh diambil berhubung kompromi prinsip Mahathir adalah hubungan perdagangan negara dengan China di bawah pemerintahannya.

Mahathir jarang menegur negara tersebut berkaitan isu-isu seperti hak asasi manusia atau tindakan agresif China di wilayah pertikaian Laut China Selatan.

Timbul persoalan tentang Mahathir sememangnya mengorbankan prinsip yang pernah diperjuangkan demi keuntungan ekonomi.

Bukan mengatakan bahawa menjalinkan hubungan baik dengan negara seperti China adalah satu kesalahan kerana Malaysia sebagai satu negara yang berkembang, peluang harus direbut.

Namun dasar luar negara yang dilaksanakan oleh Mahathir tidak selari dengan tindakannya.

Sumber: https://www.ft.com/content/0f80bc63-7e07-4396-a496-2c125c597014


Tuntasnya, sebagai sebuah negara, apakah kita ingin dikenali di mata dunia sebagai negara yang berdiri teguh kepada prinsip?

Atau negara yang mengorbankan prinsipnya demi kepentingan jangka masa pendek?

Selain itu, adakah kita sebagai rakyat mahu pemimpin yang lantang bersuara tapi lemah dari segi tindakannya? Atau kita hanya mahukan seseorang yang benar-benar memajukan kepentingan negara di peringkat antarabangsa?

Dalam era globalisasi, dasar luar negara semakin penting.

Malaysia dengan kedudukannya yang strategik dan memiliki potensi yang besar, harus memastikan bahawa negara ini tidak hanya dipacu oleh kepentingan jangka masa pendek tetapi juga berlandaskan prinsip yang kita pegang teguh.

Comments

Popular posts from this blog

Syed Saddiq Perlu Letak Jawatan Demi Muar

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini ditegur kerana rapat dengan seorang selebriti wanita negara ini. Teguran itu dilontarkan oleh ahli Parlimen Bukit Bendera, Syerleena Abdul Rashid. Menurut Syerleena, bekas Presiden Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) itu tidak sepatutnya melupakan tanggungjawab utamanya sebagai wakil rakyat. Syerleena turut menggesa agar Syed Saddiq menyerahkan jawatan sebagai wakil rakyat kepada individu lain sekiranya tidak mampu menggalas tanggungjawab tersebut. Beliau turut menasihatkan Syed Saddiq agar menggunakan pengaruh dan platform yang dimilikinya untuk berkhidmat kepada rakyat dan bukan meraih populariti semata-mata. SUMBER: https://thesun.my/style-life/going-viral/bukit-bendera-mp-tells-syed-saddiq-to-focus-on-politics-not-celebrity-life-netizens-weigh-in-PF13618135 Gesaan Syerleena itu ada asasnya kerana wakil rakyat dipilih untuk membantu rakyat di sesebuah kawasan Parlimen. Syed Saddiq menjadi wakil rakyat di Muar untuk...

Pulau Batu Puteh Revisited in 2024

The 2024 Royal Commission of Inquiry (RCI) report on Batu Puteh has blown the lid off the ineptitude, neglect, and possible deliberate political machinations that led to Malaysia losing Batu Puteh to Singapore in 2008. The RCI has painted a damning picture of Dr Mahathir Mohamad’s leadership during both his first tenure and his second stint as Prime Minister, highlighting not just a failure to act but an active sabotage of Malaysia's territorial integrity. The commission’s findings strongly suggest that Mahathir’s administration mishandled the legal defense of Batu Puteh to such an extent that it can only be seen as a catastrophic misstep—one that may have been caused by incompetence, poor legal advice, or even deliberate negligence. The 2008 ruling by the International Court of Justice (ICJ), which awarded Batu Puteh to Singapore, remains a national sore that Mahathir, despite his protests, cannot escape. The RCI goes further, accusing Mahathir’s government of missing key opportun...

Kes Syed Saddiq Sebagai Contoh Pengajaran

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini mendakwa hukuman tujuh tahun penjara dan dua sebatan dikenakan terhadapnya adalah melampau. Syed Saddiq mendakwa Hakim bicara, Datuk Azhar Abdul Hamid terkhilaf dari segi undang-undang apabila mensabitkannya atas empat kes subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang berkaitan dana Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada). Beliau mendakwa hukuman terbabit tidak mengikut prinsip-prinsip hukuman yang boleh diterima. Melihat kepada pelbagai alasan yang diberikan oleh Syed Saddiq, seolah-olah beliau mempertikaikan 'kerja' badan undang-undang dalam mensabitkan kesalahan kepada pesalah. SUMBER: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/syed-saddiq-dipenjara-7-tahun-sebatan-denda-rm10-juta-445336 Dakwaan bahawa hukuman terhadapnya adalah 'melampau' bukan sahaja memperlihatkan kelemahan Syed Saddiq dalam menerima tanggungjawab, tetapi juga menimbulkan keraguan terhadap komitmennya kepada prinsip keadilan...