Skip to main content

Mahathir Kuku Besi, Kesannya Kepada Negara


Dalam dunia politik, kuasa adalah 'alat' yang sangat bernilai dalam membawa perubahan yang positif atau sebaliknya.

Namun, penggunaan kuasa yang berlebihan dan tidak seimbang akan mencetuskan rasa kurang senang rakyat terhadap seseorang pemimpin politik.

Pemimpin politik yang dimaksudkan adalah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Ramai sedia maklum tentang sistem pemerintahan negara di bawah Mahathir. Banyak pengkritik mendakwa Mahathir merupakan seorang pemimpin kuku besi yang tidak boleh ditentang dan perlu dihormati.

Hakikatnya, pemerintahan kuku besi Mahathir seperti didakwa oleh pengkritik politik memberi kesan besar kepada negara.

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/402894


Mahathir merupakan seorang pemimpin yang bersifat autoriti dan tidak gemar untuk menerima cadangan mana-mana pihak sebelum membuat keputusan.

Sebagai contoh, Mahathir terus membuat keputusan untuk menarik balik tuntutan permohonan semakan kes Pulau Batu Puteh sejurus dilantik menjadi Perdana Menteri kali kedua tanpa sebarang perbincangan teliti dengan Kabinet.

Sehingga kini, tiada siapa tahu sebab Mahathir berbuat demikian dan beliau terus mengunci mulut meskipun didesak untuk menyatakan kebenaran berhubung isu terbabit.

Kesannya, Pulau Batu Puteh terlepas ke tangan Singapura dan kedaulatan negara tergadai.

Singapura turut mengumumkan untuk membina kubu pertahanan mereka di pulau itu, sekali gus mengundang kerisauan kepada rakyat Malaysia tentang soal keselamatan negara.

Sumber: https://www.bharian.com.my/dunia/asean/2021/07/835894/singapura-mula-bangunkan-pulau-batu-puteh


Mahathir juga pernah dilanda kontroversi apabila campur tangan dalam badan kehakiman negara.

Sewaktu rejim pemerintahan kali pertamanya, Mahathir melakukan pindaan Perlembagaan Malaysia yang dikenali sebagai Akta Pindaan Perlembagaan 1988.

Mahathir berbuat demikian bagi menyekat kuasa badan kehakiman serta mengintrepretasikan semula kedudukan mahkamah dalam sistem pentadbiran negara.

Tindakan itu dilaksanakan oleh Mahathir susulan beliau tidak berpuas hati dengan penghakiman Mahkamah Tinggi pada 1980-an dalam menyelesaikan krisis politik negara.

Mahathir turut didakwa campur tangan dalam melantik hakim yang dipertanggungjawab mengadili kes pecah amanah dan rasuah bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Tindakan itu telah mengganggu sistem kehakiman negara dan telah mencetuskan persepsi bahawa Mahathir mengawal segala-galanya demi kepentingan peribadinya.

Sumber: https://www.malaysiakini.com/news/423512


Mahathir juga sering membuat keputusan yang kurang popular dan tidak memahami keadaan rakyat.

Apabila dilantik semula menjadi Perdana Menteri buat kali kedua pada 2018, Mahathir memecat semua pekerja awam lantikan politik dengan serta-merta.

Tindakan itu mengejutkan mereka yang diberhentikan serta-merta terutamanya apabila langkah tersebut dibuat beberapa hari sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Keputusan Mahathir itu turut mencetuskan kecaman daripada pelbagai pihak khususnya kesatuan sekerja yang mahu beliau menilai semula tindakan berkenaan.

Mahathir juga enggan memberikan bantuan kepada rakyat, dengan alasan rakyat tidak boleh diberikan 'tongkat' secara berterusan.

Bantuan kepada rakyat adalah penting bagi menjamin kesejahteraan mereka dan membantu golongan kurang berkemampuan untuk meneruskan kehidupan.

Meskipun nilai yang diberikan tidak begitu banyak, namun mampu untuk menggembirakan rakyat dalam menjalani kehidupan seharian mereka.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/05/426999/kaji-semula-henti-penjawat-awam-lantikan-politik-mtuc

https://www.astroawani.com/berita-politik/bergantung-pada-diri-bukan-pada-tongkat-tun-m-194702


Tuntasnya, autoriti yang ditonjolkan oleh Mahathir telah menimbulkan kekecewaan dan ketidakpercayaan rakyat terhadap beliau.

Pemimpin seperti Mahathir yang menggunakan kuasanya secara berlebihan, akan merugikan kepentingan rakyat dan menjejaskan sistem demokrasi.

Mahathir perlu sedar bahawa sistem pemerintahan kuku besi tidak relevan, sebaliknya perlu mengubah pendekatannya demi kepentingan rakyat.

Sayangnya, masanya untuk memerintah sudah berakhir, ditambah usianya yang makin lanjut dan sokongan terhadap Mahathir juga kian berkurangan.

Pemimpin muda perlu belajar sesuatu tentang kelemahan sistem pemerintahan Mahathir dan tidak mengulanginya pada masa hadapan.

Comments

Popular posts from this blog

Mahathir, Stop Trying To Race Bait Us, We Know

The second day after the KKB by-election results coincided with the 55th anniversary of the 13 May 1969 race riots. It happened three days after the May 10 election of that year, the third after Malaysia’s independence on Aug 31, 1957. It has left an indelible mark on the Malaysian psyche—yet one of the few Malaysians left to have lived through that incident, a once powerful and well-regarded one, none other than Tun Mahathir, decided to declare on his social media accounts: The Malays have lost their way. If they voted for a non-Malay in Kuala Kubu Bharu, why not a non-Malay PM? Thankfully, Malaysians of all stripes thoroughly rejected this, with many mocking the old nonagenarian for continuing to put himself in the public eye despite his recent legacy marred by political miscalculation and betrayals of the people’s mandate. For most Malaysians, the incident is nothing but a near myth - only discussed in whispers and anonymous corners of the internet. Yet the consequences of that sord...

Pulau Batu Puteh Revisited in 2024

The 2024 Royal Commission of Inquiry (RCI) report on Batu Puteh has blown the lid off the ineptitude, neglect, and possible deliberate political machinations that led to Malaysia losing Batu Puteh to Singapore in 2008. The RCI has painted a damning picture of Dr Mahathir Mohamad’s leadership during both his first tenure and his second stint as Prime Minister, highlighting not just a failure to act but an active sabotage of Malaysia's territorial integrity. The commission’s findings strongly suggest that Mahathir’s administration mishandled the legal defense of Batu Puteh to such an extent that it can only be seen as a catastrophic misstep—one that may have been caused by incompetence, poor legal advice, or even deliberate negligence. The 2008 ruling by the International Court of Justice (ICJ), which awarded Batu Puteh to Singapore, remains a national sore that Mahathir, despite his protests, cannot escape. The RCI goes further, accusing Mahathir’s government of missing key opportun...

Kes Syed Saddiq Sebagai Contoh Pengajaran

Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman baru-baru ini mendakwa hukuman tujuh tahun penjara dan dua sebatan dikenakan terhadapnya adalah melampau. Syed Saddiq mendakwa Hakim bicara, Datuk Azhar Abdul Hamid terkhilaf dari segi undang-undang apabila mensabitkannya atas empat kes subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang berkaitan dana Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada). Beliau mendakwa hukuman terbabit tidak mengikut prinsip-prinsip hukuman yang boleh diterima. Melihat kepada pelbagai alasan yang diberikan oleh Syed Saddiq, seolah-olah beliau mempertikaikan 'kerja' badan undang-undang dalam mensabitkan kesalahan kepada pesalah. SUMBER: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/syed-saddiq-dipenjara-7-tahun-sebatan-denda-rm10-juta-445336 Dakwaan bahawa hukuman terhadapnya adalah 'melampau' bukan sahaja memperlihatkan kelemahan Syed Saddiq dalam menerima tanggungjawab, tetapi juga menimbulkan keraguan terhadap komitmennya kepada prinsip keadilan...